Reportage

Kotten – en het affärsidé

DelaShare on FacebookEmail this to someoneTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn
kotten_header

Bilder:

» Ladda ner presentation här

Braständare i form av kottar har börjat sprida sig från Västernorrland till resten av världen. Kotten, en hållbar och effektiv produkt som brinner med över 550 grader – hur blev den så het?

En av de fyra ägarna till inkubatorsföretaget, David Griff, berättar:

– Det hela började med att Robert satt på ett utedass och läste en gammal veckotidning, där braständare i form av kottar indränkta i stearin fanns som ett husmorstips. Tipset fungerade inte, så han började experimentera och efter otaliga försök hittade han rätt, ett recept som är lika hemligt som Coca-Colas.

Produkten fanns, men förpackningen var inte rätt och försäljningen ville sig inte. Robert fick ett nytt jobb och kotten lades på is, till flera år senare då de fyra företagarna möttes i ett konferensrum med en stor whiteboard som på bara en halvtimme hade fyllts med hundra uppfinningar.

– Vi gillade varandra, hade bestämt oss för att jobba ihop och nu skulle vi klura ut hur. Vi ville få ut en produkt på marknaden så snabbt som möjligt, för att känna hur det känns att verkligen driva något från idé till folks hem via butikshyllor.

Kotten var den produkt som företagarna tände till på mest, efter att ha utvärderat uppfinningarna. Snabbt var produktionen igång och stilsäkra förpackningar designades:

– Vi ville göra en snygg produkt som man gärna har på spiselkransen och tar med sig som gåbortpresent, förutom att den funkar bra. Kotten brinner hetare och längre än andra braständare, och är därför mer effektiv.

Braskottarna tillverkas av restmaterial. Kottarna blir över när skogsindustrin har tagit tillvara på fröna. De sorteras i en fabrik i Älandsbro och doppas i Svanenmärkt stearin som blir över på Delsbo Candle när ljus inte håller måttet och annars skulle kasseras. Läderflärpen på kartongen är gjord av en gammal soffa som var gratis men i bra skick, och räckte till 17 000 handtag.

– Det är en Västernorrlandsprodukt och vi hoppas kunna lägga hela produktionen här, från sortering till förpackning. Vi vill skapa en helt lokal produkt och tänkte på att man lägger ut mer och mer utomlands – vad finns då kvar? Här har vi kombinerat två restprodukter, två skräp, till något som både är effektivt, hållbart och snyggt.

Ernst Kirchsteiger visar upp kotten. Foto: Robert Kraft

Ernst Kirchsteiger visar upp kotten. Foto: Robert Kraft

Precis före Formexmässan var produkten klar, och där snappade självaste Ernst Kirchsteiger upp kotten, som han glatt visar upp på Instagram utan sponsringsavtal.

– Förutom Formex har vi även varit på en mässa i Tyskland, där vi fick återförsäljare i bland annat Belgien, Holland och Schweiz.

Den första stora återförsäljaren var Naturkompaniet, som Kotten kom i kontakt med tack vare Åkroken Business Incubator.

– Ensam är inte stark. Jag, Jonas, Robert och Jennie har olika egenskaper och kompletterar varandra väl. Vi vill också hjälpa andra att komma igång med sina idéer. Drömmen är att, när vi är mogna, släppa över Kotten till en verkställande entreprenör som förvaltar Kotten så vi kan fortsätta med andra uppfinningar.

På Landsbygdskonferensen den 22/9 i Härnösand kommer Kotten att visa sina produkter och berätta om vägen från Ulvvik till resten av världen.

 

Text och bild: Maria-Thérèse Sommar.

 

DelaShare on FacebookEmail this to someoneTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn